söndag 9 juni 2013

Det bästa om hänt...

Handgjorda muggar med valfri text: 149:- styck

Ja det bästa som hänt mig på länge måste vara denna galet goda vitachokladkladdkaka. Vi är ju ingen bakblogg direkt men måste bara dela med mig av denna. Hittade receptet hos Underbara Clara men såg även att Monica Eisenman hade lagt upp en liknande på sin blogg, gjorde en kombination av de båda kan man säga. Alltså, har ni inte gjort det redan MÅSTE bara testa att laga denna, så enkel att göra dessutom!

Här kommer receptet!

Du behöver
2 ägg
2 dl socker
100 gr smör
100 gr vit choklad
Skalet och saften av en lime
2 1/2 dl vetemjöl

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker riktigt pösigt, jag brukar vispa i ca 10 minuter. Smält smöret och bryt ner chokladen i bitar. Rör till en jämn smet. Rör sedan ner smöret och chokladen i äggsmeten. Riv skalet av en lime, endast det gröna skalet ska komma med och pressa ut saften. Blanda ner i smeten. Sikta därefter i mjölet och blanda till en slät smet. Häll sedan smeten i en smord form med löstagbara kanter. Grädda i 10-15 minuter i nedre delen av ugnen (jag körde 12 minuter och den blev perfekt) . Kakan ska inte få någon färg och den ska kännas kladdig när du tar ut den. 

Jag gjorde en enkel frosting och spritsade på innan jag öste på med jordgubbar och serverade med en klick grädde.


Handgjort fat med valfri text: 398:-
 Porslinet ni ser på bilderna är beställt av Ingrid till sin man eftersom de firade bröllopsdag. Gulligt!

Ha en fin söndag kväll!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar